للتخفيف من معاناة مرضى غزة

مستشفى سمو الشيخ للأطراف الصناعيّة حمد يطلق خدمة "العيادة المتنقلة"

مستشفى حمد ‫(1)‬ ‫‬.jfif

للتخفيف من معاناة مرضى غزة

مستشفى سمو الشيخ للأطراف الصناعيّة حمد يطلق خدمة "العيادة المتنقلة"

غزة/ المشرق نيوز

أطلق مستشفى سمو الشيخ حمد للتأهيل والأطراف الصناعية بغزة والممول من صندوق قطر للتنمية خدمة العيادة المتنقلة وذلك ضمن مساعيه في الوصول للمرضى وذوي الإعاقة ممن لا يتمكنون من الحصول على الخدمات الصحية بسهولة.

وتعمل العيادة من خلال فريق متعدد التخصصات يشمل الطبيب، أخصائي العلاج الطبيعي والتأهيل المجتمعي كبرنامج متكامل يستهدف أسبوعيًا مناطق جغرافية مختلفة.

من جانبه  قال السيد سلطان العسيري، رئيس مجلس إدارة المستشفى:”:" تأتي مثل هذه المبادرات لتخلق نقلة نوعية و تلعب دوراً مهماً في الوصول للمستفيدين و من هم في أشد الحاجة و كل هذا في سبيل تخفيف معاناة مرضى غزة و هذا ما يعمل عليه صندوق قطر للتنمية إلى جانب شريكه الإستراتيجي مستشفى حمد للتأهيل و الأطراف الصناعية في غزة"

و أضافت:" هذه ليست المبادرة الأولى فدور دور قطر كبير و فعال في غزة حيث يتعاون الصندوق مع اللجنة القطرية لإعادة إعمار غزة للتخفيف عن الأهالي ".

مستشفى حمد ‫(1)‬.jfif
 

وأشار رئيس قسم التأهيل الطبي الدكتور محمود عودة أن العيادة المتنقلة أن العيادة المتنقلة تأتي بهدف إجراء تقييم منزلي للمرضى الراغبين بالعلاج في المستشفى وتحديد اتجاه تلقي الخدمة سواء في قسم المبيت، الرعاية النهارية أو العيادات الخارجية، مبينًا أن الحالات التي لا تدخل ضمن نطاق عمل المستشفى يتم التنسيق لها لتلقي الرعاية الصحية المناسبة في مؤسسات أخرى.

وأوضح د. عودة أن العيادة تستهدف بالأساس المرضى الذين لا يمكنهم الوصول إلى المشفى لصعوبة حالتهم الصحية أو بُعدهم عن المشفى، والذين من المحتمل أن تزداد حالتهم سوءًا عند التحرك بهم أو تكرار نقلهم إلى المستشفى للتقييم، وبالتالي الذهاب إلى أماكن سكناهم سيخفف معاناة المرضى وذويهم.

وأضاف الدكتورعودة أن هذه الخطوة تأتي كمقدمة لبرنامج أوسع يشمل التقييم، التدخل الطبي وتوفير الرعاية الصحية المناسبة من خلال تقديم الجلسات العلاجية للمستفيدين في منازلهم.

ويبرز دور مستشفى حمد كواحد من أكبر مستشفيات التأهيل في قطاع غزة مُقدمًا لمرضاه خدمات شاملة بهدف تحسين جودة حياتهم ومساعدتهم على التقليل من الاعتماد على الآخرين قدر الإمكان.

وبدوره أشار السيد/ تامر سرحان ، قال تامر سرحان رئيس وحدة التأهيل المجتمعي أن الوحدة هي الجسر الذي يربط المريض بالمجتمع، يتابع احتياجاته وظروف حياته ويساعده على تخطي مشكلاته الصحية ومن ثم الاندماج في المجتمع بشكل صحيح ولائق، ومن خلال عمل العيادة المتنقلة سوف يلمس المريض الاهتمام الكبير الذي يوليه المشفى له ولحالته الصحية من خلال صدق التعامل وسرعة الاستجابة.

مستشفى حمد ‫(1)‬ ‫‬.jfif
 

من جهة أخرى، قالت السيدة منى أبو رمضان أنها راضية تمامًا عن خدمة العيادة المتنقلة وأنها أحدثت فارقًا كبيرًا في تقييم الحالة الصحية لوالدتها السبعينية، وموضحةً أنه كان للعيادة دور كبير في إرشاد العائلة وتوجيها نحو الآلية المناسبة للتعامل مع الحالة.

ورأت أبو رمضان أن جوهر عمل العيادة إنساني ويراعي احتياج المريض وعائلته، مؤكدة على ضرورة استمرار الخدمة بسبب حاجة الكثير من المرضى للتقييم والمتابعة المنزلية خصوصًا كبار السن ومن يعانون من صعوبة التنقل والحركة.

ويقدم قسم التأهيل الطبي في مستشفى حمد، خدمات المبيت والرعاية النهارية والخارجية بشكل مجاني وذلك ضمن برامج إعادة التأهيل الشاملة للمرضى الذين تضرر أداؤهم نتيجة حادث أو مرض، بهدف تحسين قدراتهم الإدراكية والحسية والحركية.



Hamad Hospital starts the mobile clinic service to minimize patients suffering


Hamad Hospital for Rehabilitation and Prosthetics, funded by Qatar Fund for Development (QFFD), has started the mobile clinic service to reach patients and people with disabilities who couldn’t benefit from health services conveniently.


The clinic works through an interdisciplinary team includes doctor, physiotherapist and community rehabilitation specialist as an integrated program aims to help patients in different regions.

 

For Mr. Sultan Al-Aseeri The hospital’s chairman of the board said: “Such initiatives derived to create a qualitative shift and play an important role in reaching the beneficiaries and those in greatest need, and all this in order to alleviate the suffering of Gaza patients, and this is what Qatar Fund for Development is working on Hand in Hand with its Strategic partner Hamad Hospital for Rehabilitation and Prosthetics in Gaza"

She added: "This is not the first initiative, as Qatar's role is large and effective in Gaza, where QFFD cooperates with the Qatari Committee for the Reconstruction of Gaza to alleviate the suffering of the people there."



The head of the rehabilitation department Dr. Mahmoud Oudeh said "the mobile clinic aims to evaluate the patients who seek treatment at Hamad Hospital and direct them to the needed services, also we help cases that do not fall within our work by linking them with other institutions". 


“The clinic serves people who have problems in getting to the hospital because of their health condition and who will probably get worse if they are taken to the hospital for evaluation, so visiting them at their homes will reduce suffering”.

“This step comes as a beginning of a larger program that includes assessment, medical intervention, and providing the appropriate health care to beneficiaries in their homes. Oudeh added.

Hamad Hospital is one of the biggest rehabilitation hospitals in Gaza Strip, provides comprehensive services to its patients to improve their lives and support them to be as independent as possible in everyday activities.

The head of the community rehabilitation unit Tamer Sarhan said “the unit is the bridge which connecting patients with the community, and help them pass their health conditions. Through the mobile clinic, patients feel how much Hamad Hospital cares about them and their health.

Mona Abu Ramadan said that she is totally satisfied with the mobile clinic service that made a difference in the medical evaluation of her mother's condition. “The clinic provided us advice and guidance on dealing properly with my ailing mother”.

“The clinic is a humanitarian service which understands patients and their family’s needs, there is a real need for continuous home-based assessment and follow up for patients, particularly the older patients and those suffering from mobility difficulties”.

The Rehabilitation Department at Hamad Hospital provides inpatient, day-care, outpatient services to reduce disability in patients with health conditions in interaction with their environment.